Gelijk hebben, maar ook gelijk krijgen?

Magazines | Vallei Business nummer 3 2024

Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Dat ondervond een keukenspecialist. Een klant tekende een offerte van € 19.000,- voor een keuken met een granieten aanrechtblad. De volgende dag belde de klant op. De klant wilde toch een duurder marmeren blad en luxere verf. De specialist stemde in, wees de klant op de extra kosten en verstuurde na het plaatsen van de keuken een factuur van € 25.000,-. De klant weigerde te betalen omdat hij nooit voor een marmeren blad en de luxere verf zou hebben gekozen.
 
Na het starten van een procedure stuitte de specialist bij de rechter op een bewijsprobleem. Hoewel de keukenspecialist een goed verhaal had, hield de klant vol nooit opdracht te hebben gegeven voor de wijziging van de offerte. Volgens het principe ‘’Wie eist, bewijst’’ moest de keukenspecialist de gewijzigde afspraken bewijzen. De keukenspecialist had de gewijzigde afspraken helaas niet schriftelijk vastgelegd, waardoor hij geen bewijs kon leveren. Hoewel de specialist gelijk had en een mondelinge afspraak ook nakoming vereist, wees de rechter zijn vordering af. De klant kreeg gelijk: hij hoefde alleen het geoffreerde bedrag van € 19.000,- te betalen.
 
Bewijs kan een procedure maken of breken. Om te vermijden dat u geen gelijk krijgt, terwijl u wel gelijk heeft, is een vooruitziende blik belangrijk. Hieronder bespreek ik een aantal praktische tips die u kunnen helpen om bewijsproblemen te voorkomen.
 
1. Zorg voor gedetailleerde offertes en contracten
Gedetailleerde offertes en contracten zorgen ervoor dat het voor zowel de ondernemer als de klant helder is wat de opdracht omvat. Dit voorkomt misverstanden achteraf over de precieze inhoud van afspraken.
 
2. Bevestig nieuwe afspraken schriftelijk
Zorg ervoor dat eventuele wijzigingen in de oorspronkelijke offerte of opdracht schriftelijk worden vastgelegd en door beide partijen worden bevestigd. Dit kan bijvoorbeeld per e-mail. Ook na het voeren van een belangrijk gesprek is het goed om de besproken punten op papier te zetten. Vraag de klant vervolgens om deze punten te bevestigen. 
 
3. Win tijdig juridisch advies in
Voorkomen is beter dan genezen. Bijvoorbeeld door vooraf juridische hulp in te schakelen bij het opstellen van offertes en contracten. Of bij het maken van goede algemene voorwaarden. Ook is het verstandig om tijdig juridisch advies in te winnen bij het ontstaan van een geschil met een klant. Bijvoorbeeld over uw bewijspositie.  
 
Door de aangedragen oplossingen toe te passen, kunt u naast gelijk hebben, óók gelijk krijgen. Neem gerust contact op met één van onze specialisten om u te laten adviseren.
 
Willemijn van ‘t Hul
is als jurist verbonden aan Wolleswinkel Hofman Advocaten
 
legal@wolleswinkelhofman.nl" rel="nofollow" target="_blank">legal@wolleswinkelhofman.nl
www.wolleswinkelhofman.nl
 
Stationsweg 43 | 3771 VC Barneveld | 0342 49 1028
Stationslaan 32-34 | 8071 CM Nunspeet | 0341 23 0580

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by