Onafhankelijke mobiliteitspartner Claxion houdt marktontwikkelingen scherp in de gaten

Magazines | Vallei Business nummer 3 2024

Mobiliteit wordt steeds complexer, met name door maatschappelijke veranderingen en grillig overheidsbeleid. Claxion volgt als onafhankelijke leasemaatschappij en wagenparkbeheerder de marktontwikkelingen op de voet en gebruikt die kennis plus technische know-how om zakelijke klanten gericht te adviseren in hun keuzes. “Probeer als ondernemer niet overhaast te beslissen. Kijk naar de langere termijn.”
 
Meer dan ooit is het begrip mobiliteit met onzekerheden omgeven. “Vooral de laatste jaren confronteert de overheid het bedrijfsleven en in mindere mate ook particulieren telkens met nieuwe maatregelen", zegt Bert Haalboom, oprichter van Claxion. “Bijtellingsvoordelen en subsidies op elektrische voertuigen die na verloop van tijd weer verdwijnen, milieuzones in steden en vanaf 1 januari aanstaande BPM-heffing op bestelwagens. Ondernemers weten onderhand niet meer welke keuzes zij moeten maken om hun wagenpark betaalbaar en overal inzetbaar te houden. Het lijkt vanuit duurzaamheidsoogpunt heel mooi om elektrificatie door te voeren, maar daar zitten nog behoorlijk wat haken en ogen aan. Alleen al aan de kostenkant: een elektrische bus is nog steeds veel duurder dan een dieselvariant en schrijft harder af. Daarnaast schiet de actieradius bij intensief gebruik tekort, zeker wanneer je zware lading meeneemt en/of een flinke aanhanger te trekken hebt. Trouwens, door het eigen gewicht van de accu’s schiet de totale massa van de bestelwagen met een volle laadbak al gauw door de kritische grens van 3500 kilogram heen, wanneer het een flinke bus betreft.”
 
Vrachtwagenrijbewijs
 
Accountmanager Stefan Willigenburg legt de consequenties daarvan uit. “Officieel mag je een voertuig dat meer dan drieënhalve ton weegt alleen met een C1-rijbewijs besturen, voor lichte vrachtwagens. Er geldt op dit moment een tijdelijke ontheffing voor de categorie tot 4250 kilogram, omdat de overheid zich er niet goed raad mee weet en wel graag een vergroening van het wagenpark wil doorvoeren. Eigenlijk zou deze vrijstelling tot 1 juli 2024 lopen, maar om de elektrificatie in het bestelwagensegment te stimuleren verlengt het ministerie deze gedoogperiode tot 1 juli 2025. Hoe zal het dan echter in de nabije toekomst gaan? Anticiperend daarop besloot een landelijk opererend koeriersbedrijf op een gegeven moment om grootschalig over te schakelen naar elektrische bussen en de chauffeurs op kosten van de zaak een C1-rijopleiding aan te bieden. Wat gebeurde er vervolgens? De desbetreffende medewerkers lieten zich, met het vrachtwagenrijbewijs op zak, verleiden door banen in de transportwereld waarmee ze meer konden verdienen. Overigens staat het verhaal met de zero-emissiezones in steden per 1 januari 2025 nog op losse schroeven, voor zover wij begrepen hebben. Het blijkt namelijk niet zo makkelijk haalbaar als gedacht, met name qua infrastructuur.”
 
Interessant alternatief
 
Er is volgens de heren van Claxion toch al veel reuring in de bestelwagenmarkt, nu er een BPM-heffing aan zit te komen. “Die gaat per 1 januari 2025 in en heeft verstrekkende gevolgen voor de aanschafprijzen,” aldus Haalboom. “Bij een compact model van het formaat Caddy komt er zomaar 10.000 euro bovenop en bij een beetje aangeklede Sprinter ligt dat al gauw tussen de 20.000 en 25.000 euro. Je ziet dus nu al dat de branche probeert om nog zoveel mogelijk van die bussen in 2024 te registreren. Het bedrijfsleven ondertussen maakt de afweging: nog maar een paar jaar langer doorrijden met de bestaande voertuigen of juist vervroegd nieuwe aanschaffen? Wat ons betreft, is er nog een interessant alternatief mogelijk, ook na 1 januari. Namelijk kiezen voor jonge gebruikte bestellers, die vrij blijven van de BPM-druk. Wat ik maar wil zeggen: probeer als ondernemer niet overhaast te beslissen en vanuit een soort paniek te handelen. Neem de tijd en kijk naar wat op de langere termijn het beste uitpakt voor je business. Samen bedenken we altijd een passende, betaalbare oplossing. Het adviseren, daar ligt onze rol en meerwaarde als mobiliteitspartner.”
 
Zonder belangen

 
Die dienstverlening gebeurt op onafhankelijke basis, wat inhoudt dat Claxion zich niet laat sturen door een moederbedrijf dat zich op één of enkele merken focust en ook geen bindende afspraken met bepaalde grote spelers in de autobranche heeft. “Precies voor mij de reden om hier in dienst te treden, afgelopen januari,” glimlacht Willigenburg, die vorig jaar zomer zijn hbo-opleiding communicatie afrondde. “Ik wilde niet puur als verkoper aan de slag gaan, maar als accountmanager die een totaaladvies kan verzorgen, zonder dat commerciële belangen van een automerk aan de achterkant de doorslag geven. Ook al is Claxion in 2017 ontstaan als leasemaatschappij, we bieden de klanten net zo goed de optie van het wagenpark zelf kopen en het beheer aan ons uit te besteden. Alles, tot en met reparatie, onderhoud, verzekeringen en vervangend vervoer, maar ook inspelen op veranderende situaties. Bijvoorbeeld wanneer een medewerker onverwacht vertrekt of er door het inzetten van interimmers behoefte bestaat aan tijdelijke uitbreiding van de mobiliteit. Dat laatste vangen we met onze verhuurvloot soepel op. Sowieso hebben wij, naast het actief benaderen van het bedrijfsleven, periodiek contact met onze huidige klanten om samen door te lichten of het wagenpark nog bij hun behoeften aansluit.”
 
66 procent lease
 
Overigens groeit de leasemarkt landelijk gezien nog steeds. Haalboom: “Het afgelopen kwartaal weer met één procent. Vorig jaar tekende zich in het zakelijk segment een stijging van zes procent af, terwijl private lease zelfs met achttien procent toenam. Best opmerkelijk, zeker als je naar de steeds strengere toetsingsvoorwaarden kijkt. 66 procent van de nieuw bestelde auto’s en bussen, dus rechtstreeks uit de fabriek, gaat in de full operational lease. Zo werken wij ook het liefst, want dat stelt ons in staat om onze klanten totaal te ontzorgen in alle dienstverlening rondom de mobiliteit. Dat niet alleen, het blijkt ook vaak economisch een interessante keuze. Binnen ons netwerk van leveranciers kunnen wij collectiviteitskortingen bedingen. Reparaties en onderhoud regelen we in eigen huis, vanuit onze Bosch Car Service in De Klomp. Zelfs tot en met het halen en brengen van de voertuigen, wanneer de klant zich in de regio bevindt. Vanuit het bedrijfsleven hoor je weleens de ergernis dat berijders hun auto in opdracht van de leasemaatschappij naar verschillende adressen moeten brengen voor een beurt, voor nieuwe banden, voor schade en voor glasservice. Wij hanteren het principe van ‘alles onder één dak’ en meestal ook ‘alles op één dag.’ Dat scheelt een hoop gedoe.”
 
Kleine lettertjes
 
Willigenburg brengt het fenomeen ‘kleine lettertjes’ onder de aandacht. “Bedrijven die een leasecontract afsluiten zien nog weleens over het hoofd dat er addertjes onder het gras kunnen zitten in de algemene voorwaarden. Neem elektrische auto’s, die erom bekend staan dat ze relatief snel hun banden verslijten. Dan blijkt bijvoorbeeld dat je er maar zes mag vervangen gedurende de looptijd van het contract, terwijl de praktijk leert dat de berijder er tien ‘verbruikt’. Die extra kosten krijg je uiteraard een-op-een doorbelast. Ook de afkoopregeling van een auto bij voortijdig vertrek van de medewerker die hem berijdt kan een bedrijf voor onaangename verrassingen stellen. In sommige gevallen gaat het zelfs om vijftig of honderd procent van de nog resterende termijn. Dergelijke praktijken zul je bij ons niet tegenkomen, want wij houden van transparantie en eerlijk zakendoen met een persoonlijke benadering. Liever gaan we een langdurige relatie met de klant aan dan dat we het onderste uit de kan proberen te halen.”
 
Besparing
 
Net als bij bestelwagens is ook bij personenwagens het inzetten van jonge gebruikte exemplaren soms het overwegen waard. “Uit berekeningen weten wij dat het tot zo’n 140 euro per maand per auto kan schelen, wat bij een looptijd van 48 maanden een besparing van 6720 euro oplevert,” zegt Haalboom. “Hoe de verhouding ligt, hangt van een aantal factoren af. Onder andere van de prijzen in de occasionbusiness. Die schoten in de coronatijd omhoog, toen er op grote schaal leverproblemen met nieuwe auto’s bestonden. Inmiddels is de markt wel weer enigszins afgekoeld, zeker de laatste maanden. Wij richten ons steeds meer op eigen inkoop, maar dan wel in Nederland. Import uit het buitenland loont economisch gezien nauwelijks meer en bovendien hechten wij veel waarde aan een kloppende, gedocumenteerde voertuighistorie met een NAP-gecontroleerde kilometerstand. Overigens voeren wij ook steeds meer zoekopdrachten uit voor klanten.” Boven alles hangt de adviserende rol van Claxion, mede gebaseerd op dertig jaar autobranche-ervaring van Bert Haalboom, die ooit als monteur begon en daardoor over een diepgaande technische kennis beschikt. “Dan weet je wel welke producten goed zijn en welke wat minder. Ze moeten echter ook bij de behoeften van de klant passen. Nu en in de toekomst, hoezeer de maatschappij ook verandert.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by