Column Daniëlle de Vries Coaching: ‘Mijn deur staat altijd open’

Magazines | Vallei Business nummer 3 2024

“Mijn deur staat altijd open, als er wat is weten ze me te vinden”. Een voor mij veelgehoorde uitspraak als ik als extern vertrouwenspersoon met leidinggevenden of directies in gesprek ben. Dat die deur spreekwoordelijk altijd open staat geloof ik direct. Vanuit goede bedoelingen, de wens om te voorkomen dat situaties op de werkvloer escaleren. Of vanuit de overtuiging dat een vertrouwenspersoon niet nodig hoeft te zijn. En heel begrijpelijk dus, dat je als directeur aangeeft dat jouw werknemers altijd bij je terechtkunnen.
 
Dat er niet altijd gebruik wordt gemaakt van die open deur is ook feit. Realiseer je dat er een hoge drempel kan zijn om met je directeur in gesprek te gaan over ongewenst gedrag. Niet iedereen durft die stap te zetten, of durft het achterste van zijn tong te laten zien. De verhouding tussen werknemer-werkgever blijft hiërarchisch, hoe goed werkrelaties ook zijn. Je hebt als leidinggevende namelijk ook wat te zeggen over het functioneren van de desbetreffende werknemer. Én over de werknemer waarover een melding wordt gedaan. Hoe ga je hier als leidinggevende mee om? Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen voor een sociaal veilig klimaat. In hoeverre moet jij handelen na een melding van een werknemer? En kun je vertrouwelijkheid en anonimiteit garanderen? Als dit is wat de werknemer wenst, verwijs dan door naar de vertrouwenspersoon.
 
Wat je vanuit een leidinggevende positie in ieder geval kunt doen, is (een inkoppertje, maar zo belangrijk) het goede voorbeeld geven. Zorg dat de gedragscode binnen jouw bedrijf bekend is en draag zelf uit wat je van jouw werknemers verwacht. Laat zien hoe jij op een goede manier met werkdruk omgaat, met stressvolle situaties en met ongewenst gedrag. Ga hierover in gesprek: met collega-leidinggevenden, met het MT en zeker met jouw medewerkers. Wat zijn jullie kernwaarden binnen de organisatie? Wat betekent dit in de praktijk? In hoeverre is dat zichtbaar? Hoe geef jij daarin het voorbeeld?
 
Jullie vertrouwenspersoon kan hierbij helpen. De organisatie ondersteunen is onderdeel van zijn of haar rol. Als je het mij vraagt: één van de leukste en belangrijkste taken in ons werk (dat ik het zelf zo ervaar, mag duidelijk zijn!). Dit is waar het om gaat. Het creëren van bewustzijn in het feit dat we allemaal verschillend zijn, dat dit oké is. En het zorgen voor voldoende psychologische veiligheid waardoor werknemers zich kunnen uitspreken. Grenzen durven aangeven als de situatie daar om vraagt. Teruggrijpend op mijn vorige column: iedereen vindt wel wat van omgangsvormen en het thema ‘ongewenst gedrag’. Hoe mooi als je hierover met elkaar het gesprek kunt voeren.
 
Heb je vragen of ondersteuning nodig bij het in gesprek gaan over dit thema binnen jouw bedrijf? Neem gerust contact met me op via info@danielledevriescoaching.nl of kijk op www.danielledevriescoaching.nl.
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by