De verbindende kracht van het kerstgeschenk

Magazines | Vallei Business nummer 3 2024

Kerstgeschenken zijn voor ondernemers een prachtige kans om medewerkers hun waardering te tonen. Maar hoe bedenk je elk jaar weer iets origineels, wat ook nog aansluit bij de wensen van je personeel? De Kerstmakelaar biedt uitkomst met een grote variëteit aan zelf samen te stellen pakketten en adviseert over het beste pakket voor jouw bedrijf. En waarom niet ook op andere momenten je medewerkers in het zonnetje zetten?

Tekst Wilma Schreiber. Fotografie Marcel Krijgsman

Het belang van een kerstcadeau wordt nog weleens onderschat door directeuren en directies. “Medewerkers vinden het belangrijk dat hun werkgever waardering toont, dat heeft ook een positieve invloed op het bedrijf zelf. Geschenken versterken de teamgeest, verhogen de motivatie en loyaliteit in de organisatie, en bevorderen ook de tevredenheid en productiviteit van medewerkers”, stelt kerstmakelaar José Wissenburg. “Bij sommige bedrijven is het zelfs bijna een tweede arbeidsvoorwaarde.”

Wissenburg is al sinds 2007 actief in de wereld van kerst- en relatiegeschenken. Kerst is een mooie en bijzondere periode om zowel zakelijk als privé terug- en vooruit te kijken. Voor de meeste bedrijven is het bedenken van een kerstgeschenk een extra taak. “Doorgaans ligt er enige druk op de medewerker die verantwoordelijk is voor het kerstgeschenk: hij of zij moet het net zo goed doen als het jaar ervoor, liefst nog iets beter”, lacht Wissenburg. “Ik denk graag mee en neem mijn klanten een groot deel van de werkzaamheden – en de tijd die ze daarmee kwijt zijn om het goed te doen – uit handen.”

Verrassingselement
In haar aanpak kijkt Wissenburg naar het type bedrijf, de mensen die er werken, leeftijden en voorkeuren. Op basis van haar creativiteit, jarenlange ervaring, de inspiratie en trends die ze opdoet op beurzen en de input van verschillende leveranciers die ze inmiddels in portefeuille heeft, maakt ze één of meer voorstellen. “Daarbij sluit ik zo veel mogelijk aan bij hun wensen, maar ik probeer hen ook altijd een beetje te verrassen. Hoofdzaak is dat de directie, de verantwoordelijke voor het kerstgeschenk en uiteraard de ontvangers blij worden van het cadeau dat we samen bedenken en dat ze het kunnen gebruiken. Hoewel het natuurlijk moeilijk is om al je medewerkers tevreden te stellen.”

De Kerstmakelaar biedt bedrijven veel verschillende opties. Zo staan de standaard kerstpakketten, die vanaf 1 stuk verkrijgbaar zijn, binnenkort weer op de site. Daarnaast zijn zogeheten B Corp-pakketten verkrijgbaar (certificaat voor milieu- en sociale impact) vanaf 24 stuks. Daarnaast biedt Wissenburg ook de mogelijkheid om kerstpakketten online zelf samen te stellen uit een ruime keuze van food en non-foodproducten. Ook dit kan vanaf 24 stuks. En verder biedt ze ook het online keuzeconcept, dat medewerkers in staat stelt zelf een cadeau te kiezen uit een selectie van non-food items, cadeaukaarten of goede doelen. Bedrijven kunnen deze opties samenstellen binnen een vastgesteld budget, en medewerkers ontvangen een voucher om hun voorkeur te selecteren. “Voor het inpakken van de kerstcadeaus werk ik samen met een SW-bedrijf. Voor hen is dat iets waar ze zich al maanden van tevoren op verheugen.” Zo bedient de Kerstmakelaar zowel kleine als grote bedrijven met oplossingen op maat.
 
Om klanten te ontzorgen, maakt de Kerstmakelaar bovendien een planning voor het totale overzicht voor de klant en herinnert Wissenburg klanten aan het tijdig aanleveren van de gevraagde gegevens. Naast de uitgebreide ondersteuning bij het samenstellen en leveren van kerstpakketten, staat zij ook klaar voor vragen en eventuele klachten na levering, om zo optimale klanttevredenheid te waarborgen. Voor Wissenburg is het regelen van geschenken dan ook meer dan werk. “Het is echt mijn passie om ondernemers op dit vlak zo veel mogelijk te ontzorgen en maatwerk te leveren. Zo wil ik hen helpen waardering door te geven. Verbinding is mijn drijfveer, dat komt terug in de manier waarop ik klanten help en bezig ben met kerstpakketten”, zegt ze. “Mijn doel is dat het geschenk een blijvende herinnering achterlaat en bijdraagt aan de tevredenheid en motivatie van medewerkers.”

Positieve impact
Dat gezegd hebbende heeft de Kerstmakelaar alvast wel enkele tips voor ondernemers. “Houd in het achterhoofd dat je je bevindt in een professionele setting. Een badjas met bedrijfslogo is dan misschien minder geschikt, hiermee wil een medewerker niet in de sauna gezien worden”, adviseert ze. “Verder is het goed om rekening te houden met de achtergrond van de ontvanger. Voor buitenlandse medewerkers kan het geven van een fles wijn gezien hun cultuur of religie mogelijk ongepast zijn. ” Een persoonlijk tintje kan heel goed werken. “Denk aan een kerstkaart met QR-code. Wanneer een medewerker die scant, krijgt hij of zij een filmpje te zien van de directie of de raad van bestuur met een mooie en persoonlijke kerstboodschap.”

Daarnaast benadrukt Wissenburg het belang van duurzaamheid bij het selecteren van geschenken. “Kies voor milieuvriendelijke opties en minimaliseer onnodige verpakkingen om een positieve milieu-impact te hebben. Kerst is hierbij de basis, maar mensen in het zonnetje zetten is het hoofddoel. Daarnaast is het gewoon ook heel leuk om mensen naast een complimentje of schouderklopje een cadeautje te geven op momenten dat ze dat niet verwachten. Zo’n gebaar draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur.”

Kerstmakelaar
T 06-30127442
E jose@kerstmakelaar.nl
I www.kerstmakelaar.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by