Ongewenst gedrag: wat vind jij?

Magazines | Vallei Business nummer 2 2024

Wat mij opvalt als ik bij bedrijven kom in het kader van omgaan met ongewenst gedrag is de verscheidenheid aan reacties. Het mooie is dat iedereen zich betrokken voelt bij dit thema. Ik heb nog niemand horen zeggen: “Ongewenst gedrag? Dat doet me helemaal niks”. Elke medewerker vindt hier iets van, heeft hier een mening over. De één vindt het ontzettend belangrijk dat er rekening wordt gehouden met elkaar, de ander vindt dat volwassenen oud en wijs genoeg moeten zijn om de eigen grenzen te bewaken. “Als je ergens last van hebt, dan zeg je er toch gewoon wat van?” heeft een medewerker eens gezegd.
 
Was het maar zo simpel. Waar de één een flinke portie assertiviteit en relativeringsvermogen bezit en zonder veel moeite zijn grens bewaakt, zal de ander dit ontzettend ingewikkeld vinden. Een werknemer kan opmerkingen als kwetsend ervaren, piekeren, de harmonie willen bewaren, niet willen klagen. Het is voor mij altijd ontzettend boeiend om met teams over dit thema in gesprek te gaan. Op een interactieve manier, preventief, gekoppeld aan de kernwaarden van het bedrijf.
 
Onderdeel hiervan zijn stellingen, afgestemd op de sector waar het bedrijf toe behoort. Ik zal er een aantal noemen en vraag jezelf eens af wat jij hiervan vindt: kan dit wel? Of kan dit niet? (En waarom vind je dat?)

  • Een manager zegt: als je niet wil overwerken, heb je geen hart voor de zaak.
  • Een Turkse medewerker wordt altijd Ahmed genoemd, maar niemand kent zijn echte naam.
  • Bij het koffie halen wordt één collega telkens overgeslagen.
  • Bij kritiek wordt aangegeven: als je het niet bevalt, zoek je toch een andere baan?
  • Seksistische opmerkingen worden door de manager afgedaan als grap.

 
Binnen ieder team zullen verschillende geluiden te horen zijn over zulk soort voorbeelden. Ik merk dat er regelmatig nuances worden gemaakt: “Ja, maar als de situatie zó is, dan kan het wel”. Of: “Oké, maar als iemand het nou zó zegt, dan gaat het te ver”. Wat dit mij duidelijk maakt: een grens is persoonlijk. Niet hoe gedrag bedoeld is, maar hoe dit wordt opgevat is maatgevend. Door dit soort sessies te organiseren wordt inzicht in elkaar en begrip tussen collega’s vergroot. Drempels worden verlaagd, waardoor er een opening is om praktijksituaties bespreekbaar te maken.
 
Ik kan het alleen maar aanraden: ga met elkaar in gesprek. Het levert waardevolle inzichten op en versterkt communicatie onderling. Heb je ondersteuning nodig? Neem gerust contact met me op via info@danielledevriescoaching.nl of kijk op www.danielledevriescoaching.nl.
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by