Edes Bedrijfs Contact: luisteren, samenwerken, vereenvoudigen

Magazines | Vallei Business nummer 2 2024

Met de uitdagingen die er liggen voor ondernemers, zoals op het gebied van arbeidsmarkt en energietransitie, wordt het steeds belangrijker om de handen ineen te slaan. Edes Bedrijfs Contact faciliteert dat door onder meer laagdrempelige bedrijvenborrels en themabijeenkomsten te organiseren. “We kruipen steeds meer in de rol van belangenbehartiger en willen de stem van onze achterban horen", zegt voorzitter Marco Verhagen.
 
Tien procent ledengroei in het afgelopen halfjaar en een ruime verdubbeling van de aanwas bij activiteiten, dat duidt erop dat Edes Bedrijfs Contact (EBC) zich in een positieve spiraal bevindt. Daar lijkt een verband te liggen met de frisse moed waarmee een grotendeels nieuw bestuur de schouders eronder zet. “Penningmeester Stef van der Klok is aangebleven, Milou van Dam, Alex Bik en ik hebben ons daar in de tweede helft van 2023 bijgevoegd,” vertelt Verhagen. “Niet alleen uit de animo, maar ook uit de reacties kunnen we opmaken dat we op het juiste spoor zitten. Heersten er in het verleden weleens wat zwaarmoedige sentimenten, nu proef je een energieke vibe en hoor je mensen positief praten, in termen als ‘goed bezig’, ‘interessante presentatie’, ‘ga zo door’ en ‘frisse wind’. Niet klagen, mopperen en de gemeente als een tegenstander beschouwen, maar constructief met elkaar nadenken hoe we met de kracht van samenwerking de uitdagingen die op ondernemers afkomen te lijf gaan.”
 
Veiligheid en vertrouwen
 
Waar Edes Bedrijfs Contact zich in de afgelopen jaren vooral als een netwerkclub manifesteerde, legt het bestuur van nu meer focus op belangenbehartiging. Verhagen: “We vinden het belangrijk om te luisteren naar de ondernemers. Niet voor hen denken en aannames doen, maar daadwerkelijk de behoeften peilen. Vandaar dat we er speerpunten van maken om bedrijven te bezoeken en dat we bijeenkomsten op touw zetten waar mensen elkaar beter leren kennen. Daarmee creëer je een gevoel van veiligheid en vertrouwen, wat een eerste stap vormt op weg naar samenwerking. Met die insteek organiseren we bedrijvenborrels met een laagdrempelig karakter. Daarmee bedoel ik in de eerste plaats dat die kosteloos zijn voor de deelnemers en in de tweede plaats dat we daar iedereen welkom heten. Niet alleen onze leden, maar álle belangstellenden, dus ook de ondernemers uit de buitengebieden. Zo hopen we de afstand weg te nemen. Wij geloven er oprecht in dat als je elkaar kent, dat je elkaar weet te vinden. Dan durf je ook meer vanuit een intrinsieke motivatie te vragen.”
 
Funding in collectief belang
 
Naar oordeel van EBC kan, mag en moet de organisatiegraad van het bedrijfsleven in de regio omhoog om uitdagingen waarmee ondernemers nu en in de toekomst geconfronteerd worden het hoofd te kunnen bieden. “Dat betekent: verder kijken dan je eigen bedrijf en je realiseren wat jouw impact is voor je buurman en andersom. De basis van duurzaam ondernemen lijkt op de wetten van de natuur. Als ieder zijn verantwoordelijkheid voelt en het collectief boven het eigen belang laat prevaleren, creëer je met elkaar een ecosysteem dat zichzelf in stand houdt. Daarom organiseren we bijeenkomsten die ertoe doen en houden we dus die borrels, om mensen samen te brengen en voor een wij-gevoel te zorgen. Los daarvan zou de gemeente bepaalde prikkels kunnen geven om de organisatiegraad te bevorderen. Kijk naar het model van Veenendaal, waar reclamebelasting wordt geheven bij alle ondernemers. Daar tegenover staat dat iedereen automatisch lid is van de bedrijvenkring. Dan verkrijg je veel makkelijker een mandaat en power bij de stakeholders binnen de helix. Je praat dus over funding om dingen te bereiken die het collectieve belang dienen. Eventueel verreken je zo’n heffing bij leden met de contributie en laat je niet-leden ook een duit in het zakje doen, want het is de vraag of je het vanuit vrijblijvendheid gaat redden. Kortom, bekijk hoe je dat op een slimme manier inkleedt.”
 
Vallei Werkt Vitaal
 
EBC vult het streven naar belangenbehartiging op een heel tastbare en praktische manier in door themabijeenkomsten te houden. “Zo hebben we voor deze periode de energietransitie en de verduurzaming van bedrijventerreinen centraal gesteld", vertelt Verhagen. “Dat raakt feitelijk alle ondernemers, denk maar aan de netcongestie. Wat kunnen we van elkaar leren? Welke vragen komen er naar voren om aan de gemeente en FOV Regio Foodvalley voor te leggen? Welke afspraken zijn onderling te maken om energiebehoefte en beschikbaarheid op elkaar af te stemmen? Een ander thema betreft human capital. Hoe ga je om met de krapte op de arbeidsmarkt en bijvoorbeeld met verzuimdossiers? Zeker als je weet dat de regio veel mkb-ondernemingen telt, is het raadzaam om de krachten te bundelen, bijvoorbeeld door met elkaar een open dag te organiseren. Laatst hebben we met een groep ondernemers een brainstormsessie gehouden, waar de deelnemers mochten discussiëren over stellingen. Aan de hand van de verkregen inzichten bekijken we nu hoe we onder de noemer Vallei Werkt Vitaal een regionaal platform kunnen oprichten rondom zaken als arbodienstverlening, vitaliteit, bemiddeling en mediation. Een service- en informatiepunt, maar ook een plek om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te matchen.”
 
Christelijke Hogeschool Ede
 
Om te anticiperen op de economische groeiambities van de regio is Edes Bedrijfs Contact momenteel in gesprek met de Christelijke Hogeschool Ede. “Wat betekenen deze ontwikkelingen voor bedrijven, onderwijs en infrastructuur? We zien volop potentie in een connectie met de ondernemersopleiding. Zo willen we studenten uitnodigen om te komen leren netwerken tijdens onze bijeenkomsten en hebben we voor ogen om hen te koppelen aan bestaande ondernemers, die de rol van buddy zouden kunnen aannemen, met een stukje begeleiding. Voor het 70-jarig jubileum van de Christelijke Hogeschool in september werken we samen aan een gevarieerd programma. Als we het voor elkaar krijgen om de aanzuigende werking van de ondernemersopleiding te vergroten, garandeert dat in de toekomst de doorstroming. De Regio Foodvalley telt veel familiebedrijven, waarvan er best wat met het vraagstuk van opvolging worstelen. Overigens werken we sowieso graag samen met het mbo-onderwijs in de regio.”
 
Versnipperde initiatieven

 
Onder het realiseren van alle doelstellingen ligt een laag die ondernemers als muziek in de oren zal klinken: breng de complexiteit terug naar eenvoud. “Er bestaan zoveel goede initiatieven, zinvolle overlegstructuren en nuttige platformen, maar die zijn vaak niet goed in beeld bij bedrijven,” licht Verhagen toe. “Hoe breng je die nu dichterbij? Onder andere door, zoals EBC dat doet, thema’s te organiseren. Kijk, wanneer je als individuele ondernemer of als kleine groep een idee hebt, ermee moet leuren en niet weet waar je het op tafel kunt leggen, verlies je misschien de motivatie of blijft het onder de radar. Zo krijg je allemaal versnipperde initiatieven. Wat nu als je die - letterlijk - in kaart brengt en ze op een schematische manier presenteert? Dat vergroot de kans van slagen én het verlaagt de drempel om ideeën aan te dragen. Ook daarmee luisteren wij dus graag naar de stem van de ondernemers.”
 
Meer informatie: www.ebcede.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by